Gå til hovedinnhold
Alle samlingerCORE | FagsystemGenerelt om Core
Dashboard, fliser og avanserte søk
Dashboard, fliser og avanserte søk

Hvordan opprette nye fliser og avanserte søk?

Oppdatert denne uken

Generell informasjon

Første gangen du logger deg inn i Core, vil det være satt opp et dashboard for deg med fliser med forskjellige navn og farger. Disse flisene vil vise frem oppdrag som matcher flisens kriterier, som eksempelvis oppdrag som er aktive, oppdrag som er markedsført, oppdrag som er solgt, osv:

Disse flisene er opprettet på kjedenivå, og vil ikke være mulig for megler å endre på. I noen tilfeller ønsker megler å opprette egne søk, og etter gjennomgang av denne hjelpeartikkelen skal du være utrustet for å gjøre nettopp det.

Hvordan lage en ny flis i dashboardet?

Avanserte søk

En flis i dashboardet er egentlig bare et avansert søk hvor man har krysset av for Synlig på hjemmeside. Det vil si at du må vite hvordan du bruker avansert søk for å lage en ny flis.

Hva er et avansert søk?

Avansert søk lar deg gjøre filtrerte søk etter alle eiendommer som er lagt inn i systemet (men noen unntak, se seksjon for begrensninger) . Ved å velge relevante kolonner kan du spesifisere hvilke oppdrag som skal dukke opp i søket mer nøyaktig, enn bare ved å søke etter eiendommens adresse. Du kan også lagre fremtidige søkeparametere for deg selv, eller hele avdelingen.

Opprette et nytt avansert søk

Start alltid med å opprette et nytt søk - på den måten slipper du å jobbe med kolonner og kriterier som ikke er lagret noe sted, med risiko for at arbeidet går tapt.

Det enkleste er å ta utgangspunkt i et eksisterende avansert søk som inneholder mange av kolonnene du ønsker å bruke. I denne artikkelen tar jeg utgangspunkt i et søk som heter "Mine befaringer" for å lage en ny oversikt over signerte oppdrag jeg må klargjøre for salg.

Trykk på +-knappen, og fyll inn et passende navn på ditt nye avanserte søk:

Legge inn kriterier for søket

Når søket nå er opprettet kan du begynne å jobbe med nye søkekriterier.

  1. Det første jeg gjør er å trykke på Velg kolonner. Da får jeg opp menyen hvor jeg kan legge til nye kolonner, eller fjerne kolonner som ikke er nødvendig. Jeg kan søke etter kolonnenavn i søkeboksen som heter Kolonnesøk.

  2. Når jeg har kolonnene jeg trenger, må jeg trykke på Kolonnefiltre slik at jeg får muligheten til å filtrere ut kun de tingene jeg vil se. Slik det fremgår av skjermbildet, så viser søket frem oppdrag som er:

  • Registrert (ikke tildelt oppdragsnummer enda)

  • Har Pålogget bruker (meg selv) satt som Megler på saken

  • Ikke er Oppdragstypen Verdivurdering / Skriftlig vurdering

For at søket skal vise det jeg ønsker, må jeg endre filteret under kolonnen Faser fra Registrert til Aktivert. For å teste at jeg får riktige treff i etter jeg har endret på filteret, så må du trykke på "Oppdater resultatliste". Husk å lagre underveis mens du jobber, ved å bruke Diskett-knappen!

Fliser i dashboard

Lage flisen

Når søket ditt er ferdig laget iht. beskrivelsen over, så kan flisen opprettes. Det gjør du ved hjelp av Diskett-knappen, som åpner en ny pop-up, og du krysser av på Synlig på hjemmeside som gir flere nye alternativer:

  • Bytt navn hvis du ønsker

  • Bytt farge hvis du ønsker

  • Bytt ikon hvis du ønsker

  • Hvis flere enn deg skal ha flisen i dashboardet, så trykk på Skal deles med avdelingsroller, og kryss av for hvilke

  • Og til slutt: hvis du deler søket, så bør du krysse ut boksen Lås rapport for redigering av andre. Det vil forhindre andre brukere av det avanserte søket å gjøre endringer eller potensielt ødelegge søket ditt

Redigering av innholdet i en flis / avansert søk

Dersom flisen ikke ble helt som du håpet, eller du har behov for å endre noe, så trykker du enkelt og greit på flisen, som tar deg inn i det underliggende avanserte søket. Endre så nødvendige kolonner og filtre, før du avslutter med å lagre med Diskett-knappen når du er fornøyd:

Oppdragstilgang og begrensninger

Avansert søk har noen begrensninger når det gjelder hva en bruker kan se av data i søket. Før uthenting av treff legges det på visse filter som skal gjelde for blant annet tilgangssjekk.

Begrensninger basert på tilgangsnivå:

  • Brukeren kan kun se oppdrag som ligger innenfor brukens nåværende Kjede og Meglerforetak.

  • For de med kryssavdeling ‘Begrenset’ eller ‘Ingen tilgang så må brukeren må ha en rolle på kontoret som oppdraget er knyttet til.

  • Dersom brukeren er Ekstern megler må de ligge på oppdraget med rollen ekstern megler for å få treff i søket.

Det finnes også en egen admin tilgang som gjør at man får tilgang til alle søke profiler kalt “Avansert søk – administrator”, nyttig dersom man skal ha ansvaret for å rydde opp i søke profiler og delingen av disse.

Svarte dette på spørsmålet?