Gå til hovedinnhold
Alle samlingerCORE | FagsystemAntihvitvask (AML)
Hvitvaskindikator-rapport - Administrators oppsett
Hvitvaskindikator-rapport - Administrators oppsett
Oppdatert over en uke siden

Merk at denne artikkelen tar for seg en generell gjennomgang og at oppsettet er kundespesifikt. Innholdet som vises i artikkelen kan derfor avvike noe fra hvordan det ser ut hos den enkelte megler og meglerkontor.

I Core finnes det en egen system for arbeid med antihvitvasking (AML), og i denne hjelpeartikkelen vil vi gå i gjennom hvordan administrator kan skru på dette. Dersom du er hvitvaskingsansvarlig og heller vil lese om hvordan du bruker hvitvaskindikator-rapporten, så kan du trykke her.

Steg for steg oppsett av hvitvaskindikator-rapporten

Det første vi må vite, er kort og enkelt hvordan rapporten fungerer;

  • Indikatorer legges inn i sjekkliste for eiendom / byggetrinn av administrator

  • Flagging utløses når meglerne trykker på et sjekklistepunkt definert som indikator

  • Flaggede saker havner fortløpende inn i en liste hos hvitvaskingsansvarlig

En hvitvaskingsindikator er en ny formeltype som er introdusert i sjekklisten. Dette gir Core muligheten til å samle opp alle saker hvor indikatoren er utløst, for så å presentere dem for hvitvaskingsansvarlig i et samlet samlet grensesnitt:

Denne rapporten er ment å jobbes med løpende, og vil eliminere behovet for å varsle fagansvarlig manuelt i de tilfellene et oppdrag får forhøyet risiko for hvitvasking - dette vil fremkomme helt automatisk av hvitvaskindikator-rapporten.

Steg 1 - Tillatelser

For å kunne sette opp indikatorer i sjekkliste for eiendom og byggetrinn, må du ha administratortilgang til den sjekklisten.

For at fagansvarlig og/eller hvitvaskingsansvarlig skal kunne bruke AML-systemet, må den ha kontorrollen "Hvitvaskingsansvarlig".

Steg 2 - Oppsett av hvitvaskingsindikatorer

N.B!

I Core kan sjekklistepunkter være satt opp med eller uten svaralternativer under - det vi kaller "Sjekklistealternativer". Core støtter hvitvaskingsindikatorer for begge deler, men ikke for radioknapper eller avhukingsbokser. Disse må gjøres om til sjekklistealternativer, ellers vil Core behandle punktet som høy risiko uansett hvilken radioknapp / avhukingsboks som krysses ut.

Først må administrator kartlegge hvilke eksisterende sjekklistepunkter en har i den eksisterende sjekklisten per i dag som skal gjøres om til hvitvaskingsindikatorer. Dette vil være typiske punkter som spør "[Er selger PEP?] ja eller nei", "[Selger er risikovurdert som:] lav, normal eller høy risiko", etc.

Når sjekklistepunktene er lokalisert, må administrator jobbe seg systematisk gjennom listen og legge på formlene - dette gjøres slik:

  • Marker det aktuelle sjekklistepunktet

  • Gå til boksen for "Formler" og trykk +Ny (markert gult i bildet under)

  • Velg formeltypen "Hvitvaskingsindikator"

  • Hvis sjekklistepunktet har alternativer (som på bildet over), må du velge hvilket alternativ som skal utløse indikatoren

  • Trykk lagre

Når du har lagret, så skal formelboksen se slik ut:

For megler vil sjekklisten se helt lik ut som før, foruten et lite bilde av en robot, som viser at det er knyttet en eller annen formel til sjekklistepunktet. Ved mouse-over vil megler få opp hjelpetekst om hva slags formel det er:

Tips:

Legg inn i sjekklistealternativene at megler må kommentere valget sitt (se over), slik at hvitvaskingsansvarlig enkelt kan få raskt overblikk over høy risiko-saker, og om de skal rapporteres eller ikke.

Steg 3 - Oppsett av selve rapporten

Dette er veldig enkelt, og det er godt beskrevet i denne hjelpeartikkelen her, som viser hvordan man setter opp Core sitt internkontrollsystem. Kort fortalt skal rapporten ligge inne i fagansvarligs internkontrollsjekkliste, og den er hardkodet slik at den kun trenger å velges inn i sjekklisten.

Svarte dette på spørsmålet?